Deel dit artikel
-

Pan-Europees webwinkelen blijft te ver achter

Tien procent van de Europese consumenten kocht in 2011 wel eens iets bij een webwinkel elders in Europa. Dat is veel te weinig om eurocommissaris Neelie Kroes’ doelstellingen voor 2015 te realiseren. Mobiel kan ook hier voor een omslag zorgen.

Kroes’ doel is, dat over drie jaar twintig procent van de Europeanen wel eens wat koopt bij een webshop elders op het continent. Dat streven is onderdeel van het plan om de single market-gedachte ook op het digitale front uit te rollen. Het probleem is echter dat het plan dreigt te mislukken.

Afgelopen week publiceerde de eurocommissaris haar scorekaart voor 2011 (PDF). Daaruit blijkt, dat bij de huidige ontwikkelingen per 2015 hooguit zo’n veertien procent van de e-shoppers een nabije landsgrens overgaat voor een aankoop. Dat is aanzienlijk minder dan de gehoopte twintig procent.

In Luxemburg, Malta, Ierland en bijvoorbeeld ook België laat de consument zien hoe het eigenlijk zou moeten. Daar koopt het digitale publiek bovengemiddeld vaak in een nabij of iets verder buurland. Dat is niet erg verwonderlijk, aangezien het relatief kleine landen zijn met grote en digitaal verder ontwikkelde buurlanden.

(klik groot)

E-commerce in het algemeen, dus ook binnenlandse aankopen meegerekend, is volwassener dan de internationale handel. Gemiddeld koopt 43 procent van de EU-burgers wel eens iets via internet. Tegen eind 2015 kan dat oplopen tot 56 procent. Dat is zeker tien procent boven Kroes’ doelstelling.

Dat intensievere digitale handel slecht tot stand komt, ligt zichtbaar niet aan de consument. Diens binnenlandse cijfers laten immers zien dat hij moeiteloos de portemonnee trekt voor internetwinkels. Alleen niet bij winkels elders in Europa. De Europese Commissie constateert dat weinig winkels zich op het buitenland richten. Dat remt de internationale handel sowieso. Een internationale variant van Thuiswinkel.org probeert nu eigenhandig de andere handelsbelemmeringen te slechten. Dat doet Ecommerce Europe onder leiding van Wijnand Jongen. Betalen, retourneren, klagen en ondernemen moet daardoor eenvoudiger worden.

De scorekaart van Neelie Kroes laat nog iets verrassends zien: 120 miljoen Europeanen (of: 24 procent) zijn nog nooit op internet geweest. Er zijn landen in het zuiden en zuid-oosten, waaronder Griekenland en Italië, waar veertig procent van de burgers internet niet uit eigen ervaringen kent.

Als de Europese plannen gaan zoals bedoeld, dan gebruikt driekwart van de burgers per 2015 minstens een keer per maand. Over de verschijningsvorm van internet zegt de Commissie overigens niet. Het ziet er echter naar uit, dat de volgende miljoenengroep die in Europa online komt, dat met zijn mobiele telefoon doet.

Over goed drie jaar is zeventig procent van de mobieltjes een smartphone. Deze dragers groeien in afname veel sneller dan het aantal verkochte laptops en desktops. Het ziet ernaar uit dat de ondernemers die de nieuwe generatie shoppers zich helemaal niet op het vaste web moet richten, maar op mobiele apps, sites en platformen.

Foto: katyzaf (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond